Την Κυριακή 15 Μαρτίου έγινε στη Γέφυρα με μεγάλη επιτυχία Ημερίδα για την μνήμη των πεσόντων Σωζοπολιτών στην Επανάσταση του 1821, από τον Σύλλογο Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων. Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο Φιλόλογος – Ιστορικός και συντοπίτης μας ο Καθηγητής κος. Κωνσταντίνος Σταλίδης. Την εισαγωγή έκανε ο Πρόεδρος του Συλλόγου κος Ταπούρης Νίκος, ένα χαιρετισμό από τον Μητροπολίτη Άνδρου μετέφερε ο Ιερέας Πατέρας Εμμανουήλ και μια σύντομη τοποθέτηση έκανε ο πρώην Βουλευτής β' Θεσσαλονίκης κος Νικόπουλος Αναστάσιος.
Μια σύντομη περίληψη των ιστορικών γεγονότων του Μαρτίου του 1821 στην Σωζόπολη:
Η Φιλική Εταιρεία είχε προπαρασκευάσει τους κατοίκους της, οι οποίοι με επικεφαλής το Μητροπολίτη τους, Παϊσιο Πρικαίο Ανδριώτη και τους προύχοντές τους, είχαν εξοπλιστεί κατάλληλα χάρη στη βοήθεια των συμπατριωτών τους φιλικών, Ι. Κωνσταντινίδη και Κ. Παναγιώτου. Ο Μητροπολίτης Παϊσιος μέσα σε ατμόσφαιρα εθνικής έξαρσης κήρυξε την επανάσταση της Σωζόπολης στις 17 Απριλίου 1821 και όρκισε τους επαναστάτες. Το σώμα αποτελούνταν από 5000 περίπου άντρες και αρχηγό τον αδερφό τον Μητροπολίτη, Δημήτριο Βάρη. Μ ' αυτούς συνέπραξε και ο Βούλγαρος Βοϊβόδας Αντώνιος με 500 άντρες. Οι Τούρκοι είχαν θόρυβοι από το κίνημα τον Υψηλάντη, επειδή φοβούνταν τους Ρώσσους γι αυτό και είχαν μεταφέρει πολύ στρατό στην περιοχή. Ο αρχηγός τους Χονσεϊv Πασάς της Αγχιάλου περικύκλωσε τους επαναστάτες στη Θέση "Κιούπκοι" κοντά στο Ροπόταμο , μεταξύ Αγαθούπολης και Σωζόπολης. Η μάχη ήταν άνιση. Κυκλωμένοι οι Θράκες έδειξαν περίσσια γενναιότητα. Πρώτα διαλύθηκε το τμήμα τον Αντώνωφ. Μετά από τριήμερη μάχη, ο καπετάν Δημήτρης Βάρης, αφού έκανε έφοδο, σκοτώνεται και διαλύεται το στράτεύμά τον. Ακολουθούν η κατάληψη της Σωζόπολης από τους Τούρκους στις 25 Απριλίου 1821 και οι απαγχονισμοί των πρόκρίτων της: Χατζή-Ασλάνη, Αντωνάκη Σκουλόγλου (ιερέα), Θανάσογλου και Μπαλασάκη Σφέτκον, στην Αγχίαλο. Ο Μητροπολίτης Παίσιος Βάρης οδηγείται στο μέρος "Κιονπκιοϊ" και απαγχονίζεται ανάμεσα στα πτώματα των γενναίων πολεμιστών.
Μετά την κατάπνιξη τον κινήματος, όσοι γλίτωσαν, κατέβηκαν στη Νότια Ελλάδα, αλλά και στην Ρωσία για να συνεχίσουν τον Αγώνα.
Σωζόπολη, Αγχίαλος και Μεσημβρία ήταν κοντινές πόλεις με μία μητρόπολη και κοινή Ιστορία. Την πλούσια Ιστορία μας πρέπει να την διαφυλάξουμε και να την μεταλαμπαδεύσουμε στους νεότερους, με όσες δυνάμεις διαθέτουμε.
Η προσέλευση του κόσμου ήταν καλή, αν και για ένα τέτοιο σημαντικό γεγονός και μοναδική φορά στα 188 αυτά χρόνια, θα προσδοκούσαμε μεγαλύτερη προσέλευση.
Κλείνοντας θέλω να ευχαριστήσω το Τοπικό Συμβούλιο και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του Τ.Σ. Γέφυρας για την βοήθειά του στην πραγματοποίηση της Ημερίδας.
Μεγάλη επίσης ήταν η βοήθεια πολλών ανωνύμων και επωνύμων Πολιτών της Γέφυρας.
Με εκτίμηση
Απόστολος Στεργιάδης
Γραμματέας Συλλόγου
Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων
Το video με φωτογραφίες πριν την Εκδήλωση,
Μια σύντομη περίληψη των ιστορικών γεγονότων του Μαρτίου του 1821 στην Σωζόπολη:
Η Φιλική Εταιρεία είχε προπαρασκευάσει τους κατοίκους της, οι οποίοι με επικεφαλής το Μητροπολίτη τους, Παϊσιο Πρικαίο Ανδριώτη και τους προύχοντές τους, είχαν εξοπλιστεί κατάλληλα χάρη στη βοήθεια των συμπατριωτών τους φιλικών, Ι. Κωνσταντινίδη και Κ. Παναγιώτου. Ο Μητροπολίτης Παϊσιος μέσα σε ατμόσφαιρα εθνικής έξαρσης κήρυξε την επανάσταση της Σωζόπολης στις 17 Απριλίου 1821 και όρκισε τους επαναστάτες. Το σώμα αποτελούνταν από 5000 περίπου άντρες και αρχηγό τον αδερφό τον Μητροπολίτη, Δημήτριο Βάρη. Μ ' αυτούς συνέπραξε και ο Βούλγαρος Βοϊβόδας Αντώνιος με 500 άντρες. Οι Τούρκοι είχαν θόρυβοι από το κίνημα τον Υψηλάντη, επειδή φοβούνταν τους Ρώσσους γι αυτό και είχαν μεταφέρει πολύ στρατό στην περιοχή. Ο αρχηγός τους Χονσεϊv Πασάς της Αγχιάλου περικύκλωσε τους επαναστάτες στη Θέση "Κιούπκοι" κοντά στο Ροπόταμο , μεταξύ Αγαθούπολης και Σωζόπολης. Η μάχη ήταν άνιση. Κυκλωμένοι οι Θράκες έδειξαν περίσσια γενναιότητα. Πρώτα διαλύθηκε το τμήμα τον Αντώνωφ. Μετά από τριήμερη μάχη, ο καπετάν Δημήτρης Βάρης, αφού έκανε έφοδο, σκοτώνεται και διαλύεται το στράτεύμά τον. Ακολουθούν η κατάληψη της Σωζόπολης από τους Τούρκους στις 25 Απριλίου 1821 και οι απαγχονισμοί των πρόκρίτων της: Χατζή-Ασλάνη, Αντωνάκη Σκουλόγλου (ιερέα), Θανάσογλου και Μπαλασάκη Σφέτκον, στην Αγχίαλο. Ο Μητροπολίτης Παίσιος Βάρης οδηγείται στο μέρος "Κιονπκιοϊ" και απαγχονίζεται ανάμεσα στα πτώματα των γενναίων πολεμιστών.
Μετά την κατάπνιξη τον κινήματος, όσοι γλίτωσαν, κατέβηκαν στη Νότια Ελλάδα, αλλά και στην Ρωσία για να συνεχίσουν τον Αγώνα.
Σωζόπολη, Αγχίαλος και Μεσημβρία ήταν κοντινές πόλεις με μία μητρόπολη και κοινή Ιστορία. Την πλούσια Ιστορία μας πρέπει να την διαφυλάξουμε και να την μεταλαμπαδεύσουμε στους νεότερους, με όσες δυνάμεις διαθέτουμε.
Η προσέλευση του κόσμου ήταν καλή, αν και για ένα τέτοιο σημαντικό γεγονός και μοναδική φορά στα 188 αυτά χρόνια, θα προσδοκούσαμε μεγαλύτερη προσέλευση.
Κλείνοντας θέλω να ευχαριστήσω το Τοπικό Συμβούλιο και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του Τ.Σ. Γέφυρας για την βοήθειά του στην πραγματοποίηση της Ημερίδας.
Μεγάλη επίσης ήταν η βοήθεια πολλών ανωνύμων και επωνύμων Πολιτών της Γέφυρας.
Με εκτίμηση
Απόστολος Στεργιάδης
Γραμματέας Συλλόγου
Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων
Το video με φωτογραφίες πριν την Εκδήλωση,
Κουρασμένος ο Πάτερ :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίχε πολλά μνημόσυνα εκείνη την μέρα :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΠΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο γεγονός :
Εκατόν ογδόντα οκτώ (188) χρόνια μετά τη θυσία των Σωζουπολιτών μαχητών της επανάστασης του 1821 και τον μαρτυρικό θάνατο του μητροπολίτη Σωζοπόλεως Παΐσιου Νέρη έγινε για πρώτη φορά μια εκδήλωση εις μνήμην τους με πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων.
Το σχόλιο :
Το ίδιο το γεγονός της εκδήλωσης, από μόνο του, έχει μια δυναμική :
• για την πρωτοτυπία του
• για την επικαιρότητα του
• για την συναισθηματική φόρτιση που δημιουργεί στους κατά φύση και συνείδηση απογόνους των μαχητών
• για όσους από εμάς δεν αισθανόμαστε ενοχές γιατί κατοικούμε στον τόπο αυτό που λέγεται Ελλάδα
• αλλά και για όσους δεν απόλεσαν την ιστορική τους μνήμη και νιώθουν την ανάγκη να αποτίσουν ένα ελάχιστο φόρο τιμής στους ηλίθιους που έδωσαν την ζωή τους για να έχουν την δυνατότητα οι κωλονεοέλληνες να ζουν την ποιο μίζερη περίοδο του γένους.
Έλα ντε όμως που υπάρχουν και οι άλλοι, η εξουσία του τόπου ρε παιδάκι μου, ο δήμαρχος, ο πάπας, ο δάσκαλος, ο χωροφύλακας που λέγαμε κάποτε. Και έλα ντε που δεν ήθελαν, ο καθένας για διαφορετικούς λόγους, να γίνει η εκδήλωση. Ότι δεν ελέγχεται από τους ίδιους είναι δυνητικά εχθρικό. Όπως καταλαβαίνεται ο σεβαστός και αξιότιμος δήμαρχός μας δεν ήρθε στην εκδήλωση. Εντάξει ρε παιδιά μη φωνάζετε δεν είπα και τίποτε καινούργιο. Ξέρω ότι ο άνθρωπος έχει πρόβλημα με τη Γέφυρα, το έχει εδώ και πολλά χρόνια σχεδόν από την εποχή του «Εξαταξίου Γυμνασίου Αγίου Αθανασίου». Από τότε δόξα τω Θεώ εκδηλώνει την αποστροφή του στο χωριό μας με κάθε ευκαιρία. Να είναι καλά ο άνθρωπος. Να φαντασθείτε πως δεν έστειλε αντιπρόσωπο όταν κλήθηκε ο δήμος να καταθέσει τις προτάσεις του για τον εορτασμό των 100 χρονών από την ίδρυση του Ηρακλή ….. βλέπεται οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν και ολίγον Γέφυρα λόγω του Κτήματος. Δεν ήρθε βέβαια ούτε και ο οικείος μητροπολίτης, φαίνετε κάποιοι τον πληροφόρησαν ότι δεν άξιζε τον κόπο η εκδήλωση. Εκδήλωση για κάτι ψωροφαντασμένους ζωπολήτες με ένα βλάκα επίσκοπο που θέλησαν να κάνουν επανάσταση. Ας πρόσεχαν….
Ρε δήμαρχε ειλικρινά θα με σκάσεις, υποτίθεται ότι εκλέγεσαι με την σημαία της συντηρητικής παράταξης, της παράταξης που θεωρεί τον εαυτό της αυτοδικαίως ως θεματοφύλακα των Εθνικών Ιδεών. Η εκδήλωση κύριε Αραμπατζή ήταν για την επανάσταση του 1821 και μάλιστα για πρώτη φορά μετά από 188 χρόνια.
Δεν θέλεις να έρθεις στο χωριό ; Μην έρχεσαι. Στείλε έναν από τους γνωστούς έμμισθους συμβούλους σου που πηγαίνουν στις εκδηλώσεις και λένε ότι «……..ο δήμαρχος λόγω ανηλυμένων υποχρεώσεων δεν μπορεί να παρευρίσκεται στην εκδήλωση , αλλά η σκέψη του είναι μαζί σας …..μπλα, μπλα, μπλα ….» ξέρεις … τις γνώστες μπούρδες που λένε στις περιπτώσεις αυτές. Δεν θέλεις να στείλεις έμμισθο σύμβουλο ; Στείλε κάποιον από τους Πραιτοριανούς Δημοτικούς Συμβούλους . Στείλε ένα fax όπως έκαναν οι βουλευτές της περιοχής και ο νομάρχης.
Δήμαρχε η εμμονή σου με το χωριό μας αγγίζει τα όρια της μεταφυσικής , προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε πλέον το φαινόμενο σε επίπεδο Κώστα Χαρδαβέλα , καταλαβαίνεις ….. Πύλες του Ανεξήγητου και δε συμμαζεύεται. Υπάρχουν βέβαια και ερευνητές που εξετάζουν το φαινόμενο σε επίπεδο ταινιών τύπου Μάτα Χάρι αλλά μάλλον δεν τους βγαίνει .
Δήμαρχε
Δυστυχώς για το χωριό μας η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε με τον Καποδίστρια και μάλιστα με φτηνό αντάλλαγμα για εκείνον που το δέχτηκε και υπέγραψε.
Δυστυχώς για τον τόπο μας η συντηρητική παράταξη δεν έχει κάτι καλύτερο από εσένα, οπότε αναγκαστικά όπως λένε κατ’ ιδίαν οι πολιτικοί της ΝΔ «……… βρείτε μας κάποιον άλλον να τον αντικαταστήσουμε . Ξέρουμε ποιος είναι αλλά δεν έχουμε προς το παρόν κάτι άλλο…….»
Δυστυχώς για τον τόπο μας η αντιπολίτευση του Δήμου Αγίου Αθανασίου είναι κατακερματισμένη και ανίκανη να διαχειριστεί το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει ο δήμος. Φοβισμένη και μίζερη περιμένει τις επόμενες εκλογές για να υψώσει την φωνούλα της και μετά να πάρει το κέντημά της ήσυχη πλέον, κοντά στο τζάκι περιμένοντας τις επόμενες εκλογές.
Κε Αραμπατζή
Δυστυχώς ήσουν απών από την εκδήλωση του Συλλόγου Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων. Μπορεί για σένα οι εκδηλώσεις μνήμης και τιμής στους νεκρούς ήρωες του γένους μας να είναι χρήσιμες μόνο όταν τις ελέγχεις ή μόνο όταν έχεις ευκαιρία για δημόσιες σχέσεις και φωτογραφίες. Προφανώς και δεν θα γινόταν κάτι διαφορετικό εάν ήσουν πάρων. Υπάρχει όμως και ο αυτονόητος συμβολισμός που φέρει το πρόσωπό σου ως δήμαρχος του Δήμου μας .
Να είσαι καλά ρε δήμαρχε που δεν μας ξεχνάς, και καλή Σαρακοστή.
Υ.Γ.
ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΜΑΣ : Για να ησυχάσεις μια και καλή με τα ενοχλητικά γαλατικά χωριά που περιτριγυρίζουν το κάστρο του CAVACLI προτείνω στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο να αποφασίσεις (sic) την μετονομασία των χωριών αυτών σε υπερόριες (off sore το λένε στα ελληνικά) κτήσεις του πριγκιπάτου του CAVACLI δίνοντάς τους κωδικές ονομασίες όπως για παράδειγμα DAA003 για το Ξηροχώρι, DAA004 για την Γέφυρα κ.λ.π. Έτσι σε λίγα χρόνια οι κάτοικοι των μικρών γαλατικών χωριών θα απολέσουν οριστικά την μνήμη τους και όλοι θα λένε χαρούμενοι «… τι ευτυχία να λες ότι είσαι CAVACLIOTIS»
Δεν έχω να πω τίποτε επιπλέον σχετικά με το σχόλιο του φίλου "Ανώνυμου", που φαίνεται να γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις πολύ καλύτερα από μένα. Με την σκωπτική του γραφή, το καυστικό του χιούμορ, έδωσε μια πλήρη εικόνα των πρόσφατων "παρασκηνίων" της Εκδήλωσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ μου φίλε, οι Απουσίες που προανέφερες, δεν έχουν να μειώσουν στο ελάχιστο, κατά την άποψή μου, την Εκδήλωση. Η εκδήλωση έγινε με την πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων και την βοήθεια πολλών Άξιων Ανθρώπων, άσχετα ορισμένοι "Ανάξιοι" προσπάθησαν να φέρουν εμπόδια για την πραγματοποίησή της.