Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2015

Η φιλία, μέσω φιλοσοφίας, του λογικού προς τα είδη του παραλόγου.




(με αφορμή τα γεγονότα στη Γαλλία και το σύνθημα : Je suis Charlie)

Είναι σίγουρα θλιβερά τα γεγονότα στη Γαλλία με τον θρησκευτικό φανατισμό κλπ και φυσικά τα καταδικάζουμε.
   Είμαστε  σίγουρα υπέρ της ελευθερίας του λόγου, της έκφρασης κλπ. και τις υπερασπιζόμαστε.
   Και φυσικά πρέπει πρώτα να εξετασθεί ποιος άρχισε (για ποιά αιτία και στο όνομα ποίου) να επεμβαίνει με διάφορες προφάσεις στα πράγματα και στη ζωή του άλλου. Τι προϋπήρχε πίσω από κάθε δράση;
   Αλλά πως μπορεί να προχωρήσει κανείς στην βαθειά κατανόηση των πραγμάτων αν δεν μπορεί να δει τι κρύβεται πίσω από τις διάφορες συμπεριφορές αντιθέτων απόψεων στο ίδιο θέμα, άσχετα αν δικαιολογεί ή καταδικάζει κάτι;
  • Πόσο εύκολο είναι να μπαίνεις στη θέση του άλλου για να κατανοήσεις την άποψη του; 
  • Πόσο εύκολο είναι και οι δύο πλευρές να καταλαβαίνουν ό ένας τον άλλο; 
  • Πόσο δικαιούσαι να σατυρίζεις τον άλλο, όταν μάλιστα δεν κατανοείς την θέση του;
   Είναι αναμφισβήτητο ότι δόθηκαν στον καθένα, από την διαπαιδαγώγηση που πήρε,  κάποια στάνταρ. Αυτό είναι καλό, το άλλο είναι κακό. Αυτό είναι θετικό, αυτό είναι αρνητικό, κλπ. Βάσει αυτών που μάθαμε και τα θεωρούμε ορθά, συγκρίνουμε τα νέα δεδομένα και τα δικαιολογούμε ή τα καταδικάζουμε.  Είναι τελικά  τα δικά μας δεδομένα, οι δικές μας πεποιθήσεις ίδιες με του άλλου;
   Θα μου πείτε όμως ότι έχουμε την κριτική ικανότητα. Αυτή η κριτική ικανότητα όμως είναι μηχανική, αν δεν μάθει ο νους να φιλοσοφεί με την έννοια της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας (=εραστής της σοφίας). Φιλοσοφία δεν είναι η ρητορική δεινότητα, δεν είναι η διανοητική «εξυπνάδα» να ξεγλυστράς από τα πράγματα, δεν είναι η σοφιστεία καπνίζοντας τον ναργιλέ. Σε κάθε θέση του νου υπάρχει μία αντίθεση, τότε τί; Πως μπορείς να συνθέτεις αντίθετες απόψεις; Φιλοσοφία είναι το να κατανοείς σε βάθος και να προσπαθείς ξανά και ξανά να αντιλαμβάνεσαι την αιτία των πραγμάτων (κυρίως των αντιθέτων και να τα συνθέτεις), είναι να ζεις σύμφωνα με αυτά, είναι τρόπος ζωής και όχι άλλα να λες και άλλα να κάνεις. Και αυτό θέλει εξάσκηση, θέλει  φιλοπονία.  
   Στην αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία η έννοια της «ύβρεως» ήταν κυρίαρχη, δηλαδή δεν υπερβαίνεις το μέτρο, που σημαίνει ισορροπία και ουσιαστικά δικαιοσύνη.
   Φυσικά καταδικάζεις την βία των όπλων, αλλά δεν υπάρχει βία στην ειρωνεία; Βέβαια το όπλο αφαιρεί την ζωή αλλά και η ειρωνεία δεν τραυματίζει θανάσιμα; Δεν είναι το ίδιο αλλά υπάρχει μία αναλογία, μία σχέση. Η βία φέρνει βία.
   Μέσα στην σύγχρονη «κοινωνία της επιφάνειας» των πραγμάτων δεν βρίσκεις το βάθος της ουσίας των πραγμάτων.
   Η σύγχρονη κοινωνία (φιλελεύθερη, καπιταλιστική, σοσιαλιστική, κομουνιστική, των λεσχών, των δογμάτων, των παραδείσων, του φανταχτερού, του φανατισμού κάθε είδους -πόσο μάλλον του θρησκευτικού που μπαίνει μέσα και η έννοια του Θεού- ο δικός μου Θεός είναι καλύτερος…-,  με τους απατεώνες της διανόησης, της κατανάλωσης, ή ότι άλλο θέλετε) δεν φαίνεται να έχει βάθος γιατί είναι η κοινωνία του «ελάχιστου έργου», μία κοινωνία χωρίς αρετές (ποιος άλλωστε να ενδιαφερθεί για αυτές;), μία κοινωνία  του εύκολου χρήματος, της επιβολής του ισχυρού στον ανίσχυρο, της αρπαχτής, χωρίς κανένα πνευματικό υπόβαθρο.  Και όλα αυτά φέρνουν βία και περισσότερη βία.
   Το θέμα λοιπόν δεν είναι απλά να βρεις ένα σύνθημα (je suis Charlie)  με την έννοια της αλληλεγγύης ή ότι και εγώ είμαι στόχος, αλλά να κατανοήσεις το βάθος του προβλήματος για να μην ξανασυμβεί το ίδιο πρόβλημα.
Αυτό λοιπόν που χρειάζεται είναι η φιλία του λογικού (μέσω της φιλοσοφίας) προς το παράλογο!
Αλλιώς δεν λύνεται τίποτα!
Μιλήσιος


1 σχόλιο :

  1. Όταν οι ισλαμοφασίστες καίνε τις εκκλησίες στο Ιράκ και τη Νιγηρία και σφάζουν σαν τα μοσχάρια τους χριστιανούς (άλλα και τους άλλους πιστούς μικρότερων θρησκειών), τότε οι μέσοι, απλοί χριστιανοί πώς θα έπρεπε να αντιδράσουν απέναντι στους μουσουλμάνους; Πόσο μεγαλύτερη προσβολή απέναντι στη χριστιανική θρησκεία είναι αυτό; Δεν συμφωνείς;
    Τα 'χεις μπερδέψει, αγαπητέ με το ωραίο ψευδώνυμο, με το να βρίσκεις υποτιθέμενες αναλογίες ανάμεσα στα καλάσνικοφ και τη σάτιρα. Και βέβαια δεν υπάρχει βία στην ειρωνία και στο αστείο που γίνεται προς ένα αφηρημένο θεσμό ή έστω υποκείμενο. Η "βία" στην ειρωνία υφίσταται μόνο όταν αυτή απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, και αυτό υπό όρους. Έχουμε όλοι δικαίωμα να σατιρίζουμε και να κοροϊδεύουμε τον κάθε θεσμό, όσο κι αν κάποιοι θυμώνουν. Αν προσβάλλονται, ας λύσουν το πρόβλημά τους με επιχειρήματα. Τίποτα δεν είναι ιερό και υπεράνω κριτικής, καζούρας και πλάκας σε μια σύγχρονη και δημοκρατική κοινωνία.
    Αυτά τα αλλοτριωμένα άτομα που σκοτώνουν εν ψυχρώ σκιτσογράφους, είναι εξίσου φασίστες με τους αποικιοκράτες, τους Ναζί, τους Αμερικανοευρωπαίους εισβολείς στο Ιράκ και αλλού.
    Νομίζω ότι κούρασα και θα σταματήσω εδώ, αφού σας συμβουλέψω να ψηφίσετε την Κυριακή ΣΥΡΙΖΑ!



    ΑπάντησηΔιαγραφή

- Παρακαλώ να είστε Κόσμιοι και Πολιτισμένοι στα σχόλιά σας σύμφωνα και με το ύφος και το στυλ του blog
- Ένα όνομα (ή ψευδώνυμο) θα βοηθούσε πολύ στον διάλογο.
- Υβριστικά ή συκοφαντικά σχόλια θα διαγράφονται και αντίγραφά τους είναι στην διάθεση οποιουδήποτε τα ζητήσει επώνυμα.

Δείτε επίσεις:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...